Söndag v.2 Träning

HEEELT SLUT!

Dagens träningspass var både jobbigt och psykiskt påfrestande.
På vägen dit hade jag enorma motivations-svårigheter, jag kände Verkligen inte för att träna. Jag menar, ABSOLUT INTE FÖR ATT TRÄNA!

Dessa tankar kan vara svåra att få bort ibland, framförallt när kroppen känns riktigt seg, trött och kraftlös.


Vad gör man?


Vad jag gjorde, var ganska simpelt. Jag fick upp pulsen.
Hur?
Som uppvärmning började jag ro. - Gud var det tog emot i början! Men efter några minuter började det släppa lite grann. Jag rodde i 10 minuter prick. Det brukar vara tillräckligt för att börja få upp ett flås, men jag kände att det inte var tillräckligt.
Jag ville börja Svettas ordentligt, så jag började springa på hög nivå i ca 4-5 minuter.

NU började jag få en ordentligt puls, och med ordentlig puls = lättare att motivera sig!

Efter lite tänjning i musklerna, förberedde jag första Biceps-övningen. Fortfarande halvt flåsande, men mindre svettig.
Då tänkte jag att "jag MÅSTE få upp pulsen lite till!"
Så jag gick till Löparbanden och sprang så fort jag kunde, mellan 500meter till en kilometer. Det tog ca 2 minuter, 2.30.
NU Började svetten rinna och pulsen var på topp. NU började jag känna mig taggad att lyfta den där Stången jag riggade upp!

Jag körde super-set och super-tungt. Med Biceps och Triceps.

SUPERSET:
Innebär NOLL vila mellan seten. Du varvar varannat set med att köra ett set av den motsatta muskeln du just tröttade ut.
T ex, Körde du just ett Set med Biceps, går du DIREKT och kör ett Set med Triceps. (De är den direkta motsatta muskeln till Biceps)
Detsamma gäller för
  • bröstmuskeln och skulderblad
  • mage och rygg
  • chins och axlar
Det sparar tid OCH ökar medelpulsen genom hela tränings-perioden!
Var försiktig däremot, för man blir mycket tröttare. När man blir tröttare, är det lättare att träna fel för att man tappar fokusering. Ofokuserad = Risk för skador

Det var Ärligt LÄNGE sen jag kände mig så stark som jag gjorde på gymet idag.


Emellan super-seten med biceps, triceps, sprang jag en kort spurt på löp-bandet för att fortsätta hålla flåset uppe och pulsen hög!
- Det är inte nödvändigt om du kör super-seten direkt efter varandra tills du gjort tre av varje.

Orkar inte förklara mer, men jag gjorde ca 2-3 andra superset innan jag var klar. Skönt pass!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0